Belgijska autorka filmowa Chantal Akerman na stałe zapisała się w historii kina, choć jej filmy nadal pozostają trudno dostępne. Była wizjonerką, krzewicielką feminizmu w filmie i niestrudzoną eksperymentatorką. Jej filmografia zawiera zarówno nakręcone w Hollywood filmy fabularne, jak i osobiste dokumenty wyróżniające się silnymi kobiecymi postaciami i wyraźnym reżyserskim stylem.
Filmografia Akerman obejmuje ponad 40 tytułów, a ich autorka zaliczana jest obok Jeana-Luca Godarda, Chrisa Markera czy Agnès Vardy do czołowych twórców europejskiego autorskiego kina. Jej filmy do dziś rezonują na kształt współczesnej kinematografii, a zarazem wciąż czekają na odkrycie przez szersze grono widzów.
W ramach przeglądu pokażemy ostatni zrealizowany przez Chantal Akerman dokument No Home Movie (2015). Autorka oprowadza nas w nim po miejscu, które zawsze było dla niej prawdziwym domem, towarzysząc matce na krótko przed śmiercią. W bardzo osobistym i wrażliwym portrecie kobiety, która przeżyła obóz koncentracyjny w Oświęcimiu, widoczne są wszystkie najważniejsze elementy twórczości Akerman. Postać matki przeplatała jej całą twórczość. Kobieta stała się inspiracją dla pokazywanego w 1975 roku w Cannes filmu Jeanne Dielman…, listy od matki pełnią ważną rolę w filmie Wieści z domu, a telefoniczne rozmowy reżyserki z matką pojawiają się np. w filmie Tam (Down There). Po doświadczeniach z wielkimi planami zdjęciowymi, w No Home Movie Chantal Akerman powróciła znów za kamerę, udowadniając, że dla oddania artystycznej ekspresji potrzebuje minimum środków – statycznej kamery, długich ujęć i oszczędnego montażu. Zaprezentujemy także ostatni fabularny film Akerman Szaleństwo Almayera (Allmayer's Folly) z 2011 roku. Dzieła z ostatnich lat pracy twórczej belgijskiej reżyserki, dopełnią jej najważniejsze dokumenty portretujące mniejszości i grupy uciskane w społeczeństwie. W najbardziej politycznym filmie Akerman, South (1999), autorka zajmuje się tematem zbrodni na tle rasowym – zabójstwem Jamesa Byrda w miasteczku Jasper w Teksasie. Z kolei w dokumencie Z drugiej strony (From the Other Side, 2002) Chantal Akerman podróżuje na pogranicze USA i Meksyku, aby wysłuchać historii meksykańskich emigrantów. Żydowskie pochodzenie reżyserki i temat poszukiwania własnej tożsamości są głównym motywem filmu Tam (2006), który powstał podczas jej pobytu w Tel Awiwie.
Portal DAFilms.pl powstał w wyniku inicjatywy Doc Alliance, kreatywnej współpracy 7 europejskich festiwali kina dokumentalnego. Naszym celem jest przesuwać granice filmu dokumentalnego, wspierać jego różnorodność i promować wartościowe autorskie filmy.