Pomysł na ten film zrodził się w 1990 roku, w trakcie rozmowy, jaką podczas kolacji Peter Mettler przeprowadził z metereologiem Andreasem Züstem. Züst opowiedział Mettlerowi o fascynacji zorzami polarnymi, których piękno chciał sfilmować. Kilka lat póżniej Züst został producentem filmu Mettlera i obydwaj znaleźli się na dalekiej kanadyjskiej północy, w Churchill w stanie Manitoba, czyli w miejscu, gdzie kończy się cywilizowany świat, a zaczyna Arktyka.
Podróż, która miała być wyprawą w poszukiwaniu zórz polarnych, stała się w efekcie filmowym poszukiwaniem istoty światła. Twórcy pytają o to, jak traktujemy światło i jak je przedstawiamy. Wewnętrzna sprzeczność, jaką kryje w sobie każda próba rejestracji naturalnego piękna zórz polarnych, stała się nie tylko tematem, lecz również formą tego filmu. Reżyser odkrywa przed nami transcendencję i abstrakcję zórz polarnych po to, aby z jednej strony uwolnić naszą metafizykę w odbiorze światła, a z drugiej – zmusić nas do zastanowienia się nad związkami natury i technologii. Mettler prowadzi widza do zderzenia świata rzeczywistego i przedstawiononego. Zmagania ekscentrycznych bohaterów na dalekiej Północy są jednak tłem dla przesyconych liryczną wrażliwością poszukiwań granicy pomiędzy światłem i cieniem.
Portal DAFilms.pl powstał w wyniku inicjatywy Doc Alliance, kreatywnej współpracy 7 europejskich festiwali kina dokumentalnego. Naszym celem jest przesuwać granice filmu dokumentalnego, wspierać jego różnorodność i promować wartościowe autorskie filmy.