Nazwana przez The Village Voice "prawdopodobnie najważniejszym europejskim reżyserem swojego pokolenia" belgijska reżyserka i artysta wizualna Chantal Akerman znana jest ze swoich innowacyjnych dzieł porównywanych często do filmów Jeana-Luca Godarda czy Rainera Wernera Fassbindera.
Chociaż odrzucała etykietkę "feministycznej reżyserki", Akerman stała się przewodniczką w tworzeniu filmów o prawdziwych problemach z jakimi muszą mierzyć się kobiety, reprezentując eksperymentalne i głęboko osobiste podejście do podejmowanych tematów. Uczennica Godarda (który jako pierwszy zainspirował 15-letnią Akerman filmem Pierre e fou), uczęszczała do szkoły filmowej INSAS w Brukseli oraz na Universite Internationale du Paris. Swój podziw dla Godarda oddała w krótkometrażowym filmie Saute Ma Ville z 1968 roku, który po trzech latach od ukończenia został wybrany do konkursu Festiwalu Filmowego w Oberhausen.
W 1996 roku nakręciła swój najbardziej mainstreamowy projekt, Un Divan a New York (A Couch In New York). Komedię romantyczną o amerykańskim psychoanalityku i paryskiej tancerce, którzy wymieniają się mieszkaniami. W filmie zagrali William Hurt i Juliette Binoche. Trzy lata później Akerman wyruszyła do Jasper w Teksasie, gdzie nakręciła Sud - dokument o straszliwym morderstwie Jamesa Byrda juniora, Afroamerykanina zabitego przez trzech białych mężczyzn. Film był pokazywany na Festiwalu w Cannes.
Portal DAFilms.pl powstał w wyniku inicjatywy Doc Alliance, kreatywnej współpracy 7 europejskich festiwali kina dokumentalnego. Naszym celem jest przesuwać granice filmu dokumentalnego, wspierać jego różnorodność i promować wartościowe autorskie filmy.